انواع روش هاي تبليغاتي | آشنايي با انواع روش هاي تبليغاتي

تبليغات به کمک روش هاي متفاوتي که کسب و کارها آن را به کار مي گيرند، به شکل بسيار پيچيده اي از ارتباطات تبديل شده تا بتوانند پيام خود را به مصرف کننده انتقال دهد. تبليغ کنندگان امروزي طيف وسيعي از انتخاب ها در اختيار دارند. اينترنت به تنهايي بسياري از اين گزينه ها را فراهم مي سازد، ويدئوهاي وايرال، بنرها، آگهي هاي تبليغاتي، وب سايت هاي حاميان، چت روم هاي برند شده و بسياري موارد ديگر.

تبليغات به شکل شگفت‌انگيزي تغيير کرده است و به ابزاري مهم براي ايجاد ارتباطات با مشتري و مصرف‌کننده بدل شده است. اين روزها، شاهد وجود روش‌هاي گوناگوني براي انتقال پيام از طريق رسانه‌هاي مختلف تبليغاتي هستيم. انواع روش‌هاي تبليغات امروزي به مدد اينترنت و فضاي مجازي، باعث شده است دست افرادي که در اين حوزه فعاليت مي‌کنند، به‌شدت باز شود. حالا ديگر انواع روش هاي تبليغات محدود به روش‌هاي قديمي نيست. امروز ويديوهاي ويروسي يا همه‌گير در سطح شبکه‌هاي اجتماعي، تبليغات بنري در سايت‌ها، فضاهاي گفت‌وگوي کاربران درباره‌ي برندها و… شکل انواع روش هاي تبليغات را دگرگون کرده است.

انواع تبليغات در ايران

  • تبليغات آگاهي دهنده : که اين نوع تبليغات براي اطلاع رساني مشتريان و خريداران در جهت محصولي جديد مي باشد.
  • تبليغات ترغيب کننده: در اين جا تبليغات براي ترغيب مشتري در مورد بهترين کيفيت و قيمت کالاست.
  • تبليغات يادآوري کننده : اين گونه تبليغات براي يادآوري و حفظ مشتريان و خريداران براي کالاي مناسب مي باشد.

برخي روش هاي تبليغاتي

پيام از طريق ايميل: استفاده از ايميل براي تبليغ يکي از شگفت‌انگيزترين راهنمايي است که پيام‌هايتان را به ديگران برسانيد. در مواردي که از ايميل استفاده مي‌‌کنيد، در انتهاي ايميل‌هايتان امضا بگذاريد. در حال حاضر اين امکان در بسته‌هاي نرم‌افزاري هست که امضايتان را براي تمام ايميل‌هايتان پيوست کند.

مجلات: آگهي‌هاي مجله‌اي مي‌‌توانند بسيار گران تمام شوند. دنبال مجلاتي بگرديد که عمدتاً صنعت مورد نظر شما را پوشش مي‌‌دهند، چنين مجلاتي در واقع بر روي مشتريان و بازار مورد نياز شما تمرکز دارند. در چنين مواردي هم مي‌‌توانيد آگهي بدهيد و هم بتوانيد به جاي آگهي از يک مقاله کوتاه استفاده کنيد.

خبرنامه: خبرنامه‌ها براي انتقال ماهيت سازمان و خدمات آن ابزارهاي بسيار مؤثري هستند. اگر از خبرنامه‌ مي‌‌خواهيد استفاده کنيد ابتدا با يک مشاور در مورد طرح اوليه و لي‌آوت آن مشورت کنيد. امروزه اين امکان وجود دارد که با استفاده از نشر روميزي کارهاي جذابي در اين زمينه ارايه کنيد و کار هم ارزان تمام شو.

روزنامه‌هاي عمده محلي: تقريباً همه روزنامه‌هاي عمده محلي را مي‌‌خوانند. شما مي‌‌توانيد از طريق آگهي يا نامه به سردبير و يا استفاده از يک روزنامه‌نگار که برايتان مطلب تبليغي تهيه کند، فعاليت‌هايتان را در روزنامه منعکس کنيد. اين نوع از آگهي‌هاي گرانقيمت هستند. خود روزنامه‌ها هم مي‌‌توانند براي اين‌که چطور و کجا آگهي بدهيد، مشاوران خوبي باشند. زمان آگهي دادن هم بسيار مهم است و اين امر به عادات خريد مشتريان مربوط مي‌‌شود.

روزنامه‌هاي کاملاً محلي: اين نوع روزنامه‌ها قدرت روزنامه‌هاي عمده را ندارند، اما فراموش نکنيد که به هر حال مي‌‌توانند به شما و مشتريان شما نزديک باشند.

گروه‌هاي بحث انلاين و اتاق‌هاي گفت‌وگو: اگر در بحث‌هاي انلاين اينترنتي و در اتاق‌هاي گفت‌وگو (چت‌روم‌ها) حضور يابيد، مثل استفاده از ايميل براي تبليغ، براي معرفي شرکت و فعاليت‌هايتان مفيد است.

بنر تبليغاتي در وب سايت هاي پر بازديد

اين‌يکي از مهم‌ترين و ساده‌ترين شيوه هاي نوين تبليغات است. قبل از اقدام به سپردن بنر تبليغاتي به يک وب‌سايت پربازديد بايد خود شرکت يا مجموعه‌ي تبليغ‌کننده وب‌سايت داشته باشد و آدرس آن وب‌سايت علاوه بر اطلاعاتي چون شماره‌ي تماس و نشاني در طراحي بنر درج شود. نکته‌ي مهم ديگري که شرکت‌ها بايد به آن دقت کنند در زمينه‌ي انتخاب وب سايتي است که مي‌خواهند تبليغ خود را به آن بسپارند. بديهي است که وب‌سايت موردنظر علاوه بر پربازديد بودن بايد به‌اندازه‌ي کافي خلوت باشد تا بنر نصب‌شده در ميان ساير تبليغات گم نشده و ازنظر پنهان نماند.

تبليغات در وب‌سايت‌هاي کليکي

ممکن است سفارش بنر تبليغاتي در وب‌سايت‌هاي پر بازيد ازنظر هزينه براي برخي از شرکت‌ها به‌صرفه نباشد. مي‌توان به‌جاي اين دست از وب‌سايت‌ها، نمايش بنر در وب‌سايت‌هاي کليکي را امتحان کرد. شيوه‌ي پرداخت هزينه در اين نوع سايت‌ها به اين صورت است که به ازاي هر تعداد کليکي که مخاطب روي لينک بنر يک شرکت بکند، وب‌سايت تبليغ‌کننده از سفارش‌دهنده پول دريافت مي‌کند.

انواع تبليغات مدرن

تبليغات موبايلي

شايد بتوان گفت که تبليغات موبايلي نسبت به ساير روش‌هاي تبليغات مدرن جديدتر باشد. ترکيب رسانه‌هاي مختلف براي ايجاد تبليغات براي گوشي‌هايي که به اينترنت متصل مي‌شوند جذابيت خاصي به تبليغات موبايلي بخشيده است. البته لازم به ذکر است که از رسانه‌هاي اجتماعي نيز براي تبليغات موبايلي استفاده مي‌شود. اما متاسفانه مخاطبان اين نوع تبليغات حس خوبي نسبت به آن ندارند و آن را مخل آرامش و فريبنده مي‌دانند.

تبليغات چاپي

با روي کار آمدن روش‌هاي تبليغات مدرن مانند تبليغات ديجيتال اهميت و نقش تبليغات چاپي رنگ باخته است. اما طراحي خلاقانه و متفاوت تبليغات چاپي مي‌تواند براي مخاطبان عصر حاضر جذاب باشد. زيرا ملموس بودن تبليغات در عصر ديجيتال تجربه‌ي دل‌انگيزي است که احساسات مشتريان را تحت تاثير قرار مي‌دهد.

تبليغات چريکي

تبليغات چريکي، که به رسانه محيطي نيز معروف است، در طي ?? سال گذشته به روشي دائمي براي تبليغات تبديل شده است. اين روش به طور گسترده و براي هر چيز نامتعارفي به کار برده شده و معمولا مصرف کننده را به مشارکت يا تعامل دعوت مي کند. در اين نوع از تبليغات، مکان و زمان بسيار اهميت دارد. نيروهاي محرک پشت بازاريابي چريکي، ايده هاي خلاقانه و نوآوري هستند و نه بودجه هاي کلان. اغلب در اين کمپين ها شما از طريق تبليغات دهان به دهان و رسانه هاي اجتماعي به گسترش محصول و يا خدمت خود مي پردازيد.

تبليغات وسيع Broadcast

تبليغات وسيع، بازاريابي انبوه ارتباطات از طريق تلويزيون و راديو، تا چند سال گذشته، غالب ترين روش براي يافتدن دسترسي به تعداد زيادي از مصرف کنندگان بوده است. اين دسته از تبليغات در طي چند سال گذشته، به ويژه با ظهور فناوري DVR و همچنين گسترش شبکه هاي اينترنتي و رد نمودن تبليغات، بسيار آسيب ديده است. با اين حال، همچنان روشي محبوب براي دسترسي به ميليون ها مخاطب در نظر گرفته مي شود.


تبليغات ويديويي

در اين روش يک ويديو تبليغاتي از آگهي دهنده در سايت قرار مي گيرد. معمولا اين نوع تبليغات در ابتداي ويديوهاي پر بازديد قرار مي گيرد و مخاطبين به هنگام ديدن اين ويديو ها به محصول و خدمات شما، بسته به جذابيت هاي بصري و محتوايي علاقه نشان خواهند داد. سايت هايي مثل آپارات و نماشا از اين دسته تبليغات استفاده مي کنند

خلاقيت در تبليغات محيطي

در بازاري که مملو از محصولات و خدمات مختلف است، خلاقيت حرف اول را مي زند. هم خلاقيت در توليد محصول و هم خلاقيت در تبليغات و اگر تبليغات براي بازاريابي بدون خلاقيت باشد براي مخاطبان بسيار خسته کننده و ملال آور است و سازندگان تبليغات نيز کاري بي اثر را انجام داده اند. تبليغات اگر به گونه اي منحصر به فرد باشد تاُثير مطلوبي بر جاي خواهد گذاشت و بدين معنا که در بين تبليغات ديگر تبليغ شما بر جسته باشد و اينکه منحصر به فردي با هويت برند در ارتباط باشد و اگر درغير اينصورت شکل بگيرد مخاطب را از دست خواهيد داد.