بازاريابي تبليغات محيطي و نکات آن | شيوه هاي نوين تبليغات محيطي

چرا بايد از تبليغات محيطي استفاده کنيم

به‌طورکلي مي‌توان گفت که تبليغات محيطي روشي بسيار مفيد براي رساندن پيام به مردم در محلي است که زندگي مي‌کنند، کار مي‌کنند يا حتي در آن محل بازي مي‌کنند. تبليغات محيطي رسانه‌اي است که در همه‌جا حضور دارد و زماني که با خلاقيت از آن استفاده شود، فضاي جديد تبليغاتي را ايجاد مي‌کند که پيش‌ازاين وجود نداشته‌اند – فضاهاي تبليغاتي که قادر به متوقف کردن مردم در جاي خودشان هستند. با ترکيب رسانه‌هاي سنتي و غير سنتي در يکديگر، تبليغات محيطي فضايي را در اختيار شما قرار مي‌دهد که با هيچ فضاي تبليغاتي ديگري قابل‌مقايسه نيست. در انتخاب و ترکيب اين رسانه‌ها در عمل محدوديت وجود ندارد و تنها ابعاد تصور ما قادر به محدود کردن آن است.

مزاياي تبليغات محيطي

تضمين ديده شدن

از آنجايي که تبليغات محيطي در مکانهاي عمومي و  در معرض ديد قرار دارند، بنابرين توسط افراد زيادي ديده مي شوند. بيننده حق انتخابي ندارد و در هر صورت تبليغ را مي بيند. در بسياري از روشهاي تبليغات، بيننده حق انتخاب دارد. مثلا در تبليغات تلويزيوني، بيننده با رسيدن به بخش آگهي هاي بازرگاني، مي تواند کانال را عوض کند. ولي در تبليغات محيطي، احتمال ديده شدن بسيار زياد است.
امکان ارجاع به تبليغات ديگر

از تبليغات محيطي مي توان به عنوان يک مکمل عالي براي تبليغات ديگر استفاده کرد. مثلا مي توانيد در تبليغ محيطي از بينندگان بخواهيد براي کسب اطلاعات بيشتر به وب سايت شما مراجعه کنند و يا براي دريافت بروشور رايگان با شما تماس بگيرند. معمولا تبليغات محيطي هنگامي بهترين بازده را دارد که با تبليغات ديگري همراه شود.
امکان ديده شدن بصورت مکرر

تبليغات محيطي معمولا مدت زمان زيادي در معرض ديد هستند. بر خلاف تبليغات در تلويزيون و يا مجلات، افرادي که از مکانهاي خاص بطور روزانه عبور مي کنند، بارها تبليغات شما را خواهند ديد و احتمال خريد آنان افزايش خواهد يافت. بسياري از خريداران، زماني خريد مي کنند که تبليغي را بارها ديده باشند.


مالکان بيلبوردهاي چند صد ميليوني

اگر گذرتان به خيابان‌هاي پرتردد و اتوبان‌هاي پر جمعيت خورده باشد، حتما با تابلوهاي عظيم‌الجثه‌اي که با تبليغات مختلف جا خوش کرده‌اند، روبه‌رو شده‌ايد. تبليغات مختلفي که با هزينه‌هاي قابل توجهي تريبون کالاهاي متنوعي از خوراک و پوشاک گرفته تا خودرو و... شده‌اند. در حال حاضر طبق آمار کلي بيش از 2000 بيلبورد فقط در سطح شهر تهران وجود دارد که مالکيتشان بين شرکت‌هاي مختلف تبليغاتي تقسيم شده است و آنها متناسب با محل، منطقه، ميزان رفت و آمد و عواملي از اين دست اين سازه‌ها را با قيمت‌هاي مختلف به متقاضيان اين تبليغات ارائه مي‌دهند. اين شيوه عاملي است که گاهي به لحاظ فرهنگي هم روي تبليغات موجود در سطح شهر اثر مي‌گذارد، چرا که بايد در نظر داشت تمام سازه‌هاي تبيلغاتي موجود در سطح شهر، متعلق به سازمان زيبا سازي شهرداري است و با برگزاري مزايده‌اي در اختيار شرکت‌هاي مختلف قرار مي‌گيرد. در جريان اين مزايده طبيعتا قيمت‌هاي مختلفي پيشنهاد مي‌شود که طبق آن هر شرکتي تلاش مي‌کند تعداد بيشتري تابلو را در مناطق مهم‌تر بگيرد و در اين ميان ارقامي مطرح مي‌شود که در ادامه روي قيمت اجاره آنها به کالاها و شرکت‌هاي متقاضي نيز تاثير مي‌گذارد.

افزايش دسترسي به مردم

يک نکته جالب ديگر در رابطه با تاثير تبليغات محيطي افزايش دسترسي به مردم است. زيرا بيلبوردها را مي‌توان در مناطق پر تردد شهري و يا هر منطقه استراتژيک ديگر نصب کرد. احتمال ديده شدن تبليغات تلويزيوني و آگهي‌هاي اينترنتي توسط مشتريان هدف کم است. اما تبليغات محيطي در کنار جاده‌هاي پرتردد، ايستگاه‌هاي راه آهن، ايستگاه‌هاي اتوبوس، مترو و نزديک مراکز بزرگ خريد قرار مي‌گيرند. پس اطمينان بيشتري در زمينه ديدن شدن آگهي به شما مي‌دهد. توجه داشته باشيد که با ترکيب مناسب نور، رنگ و اندازه تبليغات مورد نظر شما مورد توجه بسياري از مصرف‌کنندگان قرار مي‌گيرد. البته تکنولوژي بيلبورد هنوز در حال توسعه است. همه روزه پيشرفت‌هاي خاصي شکل مي‌گيرد تا توانايي بيلبوردها را براي جذب بيننده افزايش دهد. بيلبوردهاي مدرن و امروزي شامل جلوه‌هاي 3 بعدي، روشنايي کامپيوتري، نقاشي و طراحي کامپيوتري، تکنولوژي ديجيتال، LED و نور پس زمينه است. از اين رو مغز انسان‌ها به صورت خودکار جذب اين تکنولوژي‌ها مي‌شود. تمام اين مزاياي تکنيکي باعث مي‌شود تا تبليغاتي محيطي هر روز بيشتر از قبل مورد توجه قرار گيرند

پيام متني، هر چه کمتر، بهتر!

وقتي صحبت از نوشتار در تبليغات محيطي به ميان مي‌آيد، مصداق «کم‌ گوي و گزيده گوي چون دُر» را فراموش نکنيد. به اين نکته توجه داشته باشيد که محتواي تبليغات محيطي به انبوهي از افرادي عرضه مي‌شود که در حال حرکت هستند. فرقي نمي‌کند که اين محتوا را بر روي يک بيلبورد تبليغاتي قرار داده باشيد يا بر روي يک پوستر ديواري؛ مهم اين است که افرادِ در حين حرکت، زمان زيادي براي خواندن متن تبليغات شما ندارند. سعي کنيد متن پيام شما در چند کلمه خلاصه شود. قانون نانوشته‌اي در اين زمينه وجود دارد که بر اساس آن بهتر است متن تبليغات محيطي شما بيشتر از 6 واژه نباشد.

رويه تابلو: رويه تابلو محل درج آگهي مي باشد که در گذشته نه چندان دور بر روي پارچه طرح ها اجرا مي شد و توسط نصاب تابلو بر روي صفحه نمايش آگهي چسبانيده مي شد ولي در سال هاي اخير با پيشرفت و ورود دستگاه هاي چاپ بزرگ بر روي بنر، فلکس و يا استيکر چاپ شده و جهت ديد عمومي به نمايش گذاشته مي شود.

آگهي: اين بخش براي هر مشتري متفاوت است و پس از طراحي توسط شرکت طراح و تاييد مشتري، برروي بيلبورد نصب مي شود. نوع اجراي آگهي مي تواند: بنر، فکلسي، استيکر و.. باشد.

بيلبورد حجمي، فرابيلبورد: فرابيلبورد به بخشي از آگهي گفته مي شود که داخل کادر مخصوص آگهي نيست و بيرون از بيلبورد قرار دارد يا به عبارتي از کادر بيرون زده است. جديدا مشاهده مي شود که شرکت هايي که داراي خلاقيت در زمينه تبليغات محيطي هستند از اين امکان هوشمندانه استفاده مي کنند و علاوه بر استفاده از فضاي داخلي و کادر بيلبورد از فضاي فرابيلبوردي و بيروني بيلبورد نيز استفاده مي کنند.