قدرت شگفت‌انگیز محصولات تبلیغاتی

 محصولات تبلیغاتی، قدیمی‌ترین نوع تبلیغات هستند. طبق گفته‌ی جری مک لافلین، رئیس شرکت برندرز (Branders)، یکی از بزرگترین فروشندگان آنلاین محصولات تبلیغاتی، کسب و کارهای آمریکایی سالانه ۲۰ میلیارد دلار صرف محصولات تبلیغاتی می‌کنند که به خوبی ثابت می‌کند که محصولات تبلیغاتی چه نتیجه شگرفی خواهد داشت. آقای مک لافلین اثربخشی محصولات تبلیغاتی را به هنجارهای فرهنگی قرن‌های گذشته و به معامله به مثل (یا همان بده بستان) ارتباط می‌دهد. او می‌گوید: «اگر شما چیزی به کسی بدهید، گیرنده نیز تمایل پیدا می‌کند در مقابل چیزی به شما بدهد. در هر زبان و فرهنگی، تحقیقات نشان داده است که از واژه‌های تحقیرآمیزی برای توصیف افرادی که چیزی دریافت می‌کنند ولی در مقابل چیزی نمی‌دهند استفاده می‌شود. سرشت طبیعی ما انسان‌ها طوری است که اگر چیزی دریافت کنیم، باید به آن پاسخ دهیم».

آیا ما انسان‌ها واقعا چنین هستیم؟ دکتر روبرت سیالدینی، استاد بازنشسته روانشناسی و بازاریابی در دانشگاه ایالتی آریزونا، که کتابی با نام «نفوذ: روانشناسی ترغیب» نوشته است، در زمینه قوانین معامله به مثل در دفاع از خود مطالعه می‌کند.
دکتر سیالدینی رفتار اعضای انجمن هری کریشنا در فرودگاه را مشاهده کردکه به مسافران گل‌های کاغذی تقدیم می‌کردند. به محض اینکه مسافران گلها را می‌گرفتند، به احتمال بیشتری برای خرید کتاب‌های آنها و کمک مالی اقدام می‌کردند. به گفته‌ی او که جامعه‌شناسان و انسان‌شناسان بر این باورند که در جهان جامعه واحدی وجود ندارد که بخواهد این قانون را از دوران کودکی به مردم آموزش دهد. او می‌گوید :«و بازاریابان نیز همیشه از این سرشت طبیعی استفاده می‌کنند».
در این زمینه یک گروه غیرانتفاعی کهنه‌سربازان به نام Disabled American Veterans، مورد بررسی قرار گرفتند. دکتر سیالدینی می‌گوید، هنگامی که گروه برای مشارکت به افراد دیگر نامه ارسال می‌کرد، میزان پاسخ دریافتی ۱۸ درصد بود. اما هنگامی که همان نامه با هدیه‌های کوچک ارسال می‌شد که هشت سنت هزینه داشت، میزان پاسخ به ۳۵ درصد می‌رسید. به گفته دکتر سیالدینی: «هزینه این هدایای تبلیغاتی کوچک، تقریبا دو برابر بازگشت داشت. این قانونی بسیار قدرتمند است و چیزهای کوچک نیز می‌توانند آن را تحریک کنند».
شرکت‌ها چطور می‌توانند هدیه تبلیغاتی مناسب را پیدا کنند؟ در زیر چهار پیشنهاد آورده‌ایم:
کالاهایی را به اعضای مخاطبان هدف‌تان بدهید که از آنها در محیطی استفاده می‌کنند که در آن محیط در رابطه به استفاده از محصول یا خدمات شما تصمیم می‌گیرند. اگر مخاطب هدف شما مدیران اجرایی شرکت‌ها هستند، کالاهایی به آنها بدهید که از آنها را در دفاتر خود و بر روی میز کار خود استفاده می کنند تا به این ترتیب زمانی که تصمیم به استفاده از محصول یا خدماتی را می‌گیرند، شرکت شما جلوی چشم‌شان باشد.مانند خودکار تبلیغاتی، پاور بانک، تقویم، لیوان کاغذی تبلیغاتی، ظروف یکبار مصرف و غیره
کالای انتخابی باید پیام بازاریابی شما را به صورت برجسته بیان و شرکت شما را از رقبا متمایز کند.
 آنها را شخصی‌سازی کنید. همانطور که ما عاشق لوگوی برند خود هستیم، مشتری‌ها هم دوست دارند اسم‌شان بر روی محصولات تبلیغاتی که دریافت می‌کنند باشد. مایک لیندرمن، رییس شرکت اکسپرس پِنز و رئیس سابق انجمن بین‌المللی محصولات تبلیغاتی می‌گوید: مردم بیشتر از هر چیز دوست دارند نام خودشان را ببینند.
از محصولاتی که خیلی زود دور انداخته می‌شوند اجتناب کنید. بر روی محصولات تبلیغاتی سرمایه‌گذاری کنید که عمر مفید طولانی داشته باشند.
این روزها محبوب‌ترین کالاهای تبلیغاتی عبارتند از USB،لیوان تبلیغاتی، ساک خرید چند بار مصرف، ظروف یکبار مصرف و هر چیز دیگری که قابل بازیافت و سازگار با محیط زیست باشد. اما نقش تقویم به عنوان محصول تبلیغاتی را نیز نمی‌توان انکار کرد.